28.11.13

Hyacint frossa

Nu går jag runt här hemma och väntar på att de små knölarna ska växa till sig och slå ut. Det finns ingen doft jag förknippar så starkt med jul som hyacinter. Det är bra för de som är allergiska men jag tycker det är synd att de inte doftar så starkt längre. Minns när jag var liten och det luktade i hyacint i hela huset. Ljuvligt! 

När jag var i blomsterhandeln fanns det en "knöl" med massor av små hyacintlökar i. Det finns ju inget som säger att man måste plantera i vanliga krukor. Jag lindade lite mossa runt innerkrukan. Sen ställde jag ner alltsammans i en loppis fyndad djuptallrik. Den blåa kanten gör sig så fint på vår marmorskiva.  
I lägenheten har vi problemet att vanliga krukor sällan får plats på fönsterbrädan. Den är för smal helt enkelt.  Då funkar det perfekt med en gammal sockerkaksform.
Photo: Johanna Egemar

    

1 kommentar:

  1. Vad fint det var i ett fat, den ska jag nog anamma :)
    Trevlig advents-helg

    SvaraRadera